Szántai Gábor

Szántai Gábor

A tökéletes pihenés titka

Sokan azt hiszik, hogy az alvás a legjobb pihenés, pedig ez egy téves hiedelem...

Háromféle fáradtság létezik. Az egyik a fizikai fáradtság, a másik a mentális fáradtság, a harmadik pedig a lelki fáradtság. Háromféle fáradtság, és háromféle pihenési technika. Hogy miért írom le mindezt? Mert sokszor azt hisszük, hogy egy bevált technika ugyanolyan hatékonysággal alkalmazható az élet más területein is. Pedig ez nem így van. Találd meg te is a számodra megfelelő kikapcsolódási technikákat, az alábbiakban felsorolom a 3 legjobb bevált technikát amit a különböző fáradtságokban alkalmazni is tudsz!

Alvás

Az alvás a legalapabb, legismertebb és a fizikai szükségletünk miatt legelterjedtebb eszköz önmagunk feltöltésére. Azonban az alvás leginkább akkor segít, amikor fizikailag fáradsz el. Fizikai fáradtság esetén, amikor mondjuk a kertet rendezed, építkezel egész nap, vagy sportolsz egy nagyot, ami fizikailag kimerítő (és már nem a feltöltő kategóriába esik), esetleg egy egész napos túrázást követően a legmegfelelőbb pihenési technika, ha fogod magadat és lefekszel aludni. Így az izmaidnak jut ideje regenerálódni. Alvás előtt azért ne felejts el lenyújtani!

Meditáció és relaxáció

Mentális fáradtság esetén az alvás már kevésbé hatékony technika. Igaz, hogy az agyhullámi tevékenységeidet csökkenteni tudod általa, viszont előfordulhat, hogy ugyanúgy “agyilag zokni” leszel, mert nem lecsendesítetted az elmét, hanem csupán benyomtad a “Hibernálás” gombot. Minden a régi maradt, csak más tevékenységet kezdtél el végezni.

Mielőtt rátérünk a technikára vegyük át mi az a mentális fáradtság? Ilyen például amikor a munkahelyeden ezernyi információval foglalkozol és a nap végére agyilag lefáradsz, vagy elmész egy önfejlesztő képzésre, ahol egész nap információkkal “bombázzák az agyadat”, a lényeg, hogy a fejedben lévő információáradatok olyanok lesznek, mint a Balaton iszapos vize, miután egy rakás gyerek mosolyogva berohant a vízbe. Felkavart, átláthatatlan és zavaros.

Akkor mégis hogyan tudsz hatékonyan feltöltődni/pihenni mentális fáradtság után? Például egy relaxáció vagy meditáció által. Mindkét folyamat elvégezhető otthon, de akár a munkahelyeden is. Megosztom, hogy az utolsó munkahelyemen én mit csináltam, amikor a fejem tele volt – meg másom is mással… – viszont nem tudtam hazamenni, hogy egy relaxációs hanganyag által elmélyedjek a csendben. Az utolsó munkahelyem egy régi Budapesti bérházban volt, aminek az egyik lakását alakították át irodává. A lakás – relatíve – közepén volt a wc, így nem nem volt ablaka, ellenben a munkatársaim mindenhol voltak az iroda különböző szélein, de középen senki. Csend volt… és az ablak nélküli helyiségben sötét. A lámpát felkapcsolhattam volna, de 8+ órányi állandó fényáradattal (monitor) szemben nem igazán vágytam még mesterséges fényre. És ebben a sötétben csak lélegeztem, hol ülve, hol állva nyitott szemmel. Miután a szemünk állandóan fényáradatban van, így a sötét egy igazi kincs tud lenni és egy munkanap közepén akár csak a “kimegyek a wc-re” mondattal is meg tudjuk teremteni magunknak az 5 perc relaxációt, ami közben csupán lélegzünk. Az pedig már csak egy külön ajándéka a sötétnek, amikor a kulcslyukon keresztül meglátod a beszűrődő fénysugarakat.

Korábbi munkahelyeimen az 5-10 perces meditációs Youtube videókat használtam ki, amik számodra is rendelkezésre állnak. Hogy ne kelljen most felmenned YouTube-ra kattints rá a lenti videóra!

Ha otthonról dolgozol, vagy éppen egy mentálisan fárasztó nap után vágysz a hatékony feltöltődésre a 4. kávéd helyett, akkor ajánlom a meditációt és vagy a relaxációt, mint hatékony pihenési technika. A meditáció és relaxáció nem nagy dolog, pár egyszerű technikával el tudod érni azt az állapotot, hogy a mentális leterheltségedből visszatérj élő, aktív emberként. 😊

Elvonulás és ki-kapcsolódás

Lelki fáradtság ellen – a saját tapasztalataim szerint – viszont az alvás és a relaxációs, meditációs technikák is minimálisan tudnak csak segíteni. Amikor egy lelkileg megterhelő időszakot (vagy napszakot) élsz meg, akkor a leghatékonyabb technika, ha vagy kibeszéled magadból mindezt egy szakértővel vagy baráttal, barátnővel, ha sportolsz vagy ha elvonulsz a magad kis magányába, esetleg utazol. Mind a négy technika segítő tud lenni.

Amikor egy segítő emberrel pszichológussal, coach-csal, mentorral ülsz le és beszéled át az életed történéseit, akkor új nézőpontokat ismerhetsz meg a problémádat tekintve és ennek köszönhetően hamarabb kijöhetsz a mélypontból, amibe belekerültél. Azzal, hogy kibeszéled magadból a benned lévő felgyülemlett energia kiszabadul és megkönnyebbülsz. A sport általi konstruktív stresszlevezetésről most röviden legyen elég annyi, hogy amikor felgyülemlik benned energia, amitől „kifutnál akár a világból is” arra biztatlak, hogy tedd is meg 😉 fogj egy cipőt és indulj el. Alakítsd át a negatív energiát konstruktív, alkotó energiává! Van is erről egy videóm amúgy, nézd meg itt:

Amikor elfárad a lelkünk azt több dolog is okozhatja és most a teljesség igénye nélkül főként azt fogom kiemelni, amikor hirtelen túl gyorsan kezdünk haladni az életünkben. Felgyorsulnak az események körülöttünk, új párkapcsolat, új munka, új lehetőségek (vagy éppen ezek szakadnak meg) és nem tudjuk tartani a lépést a külvilágbeli dolgokkal belül, a lelkünkkel. Ilyenkor egy szervezett elvonulás is sokat tud segíteni, de akár egy hosszú utazás, aminek az a lényege, hogy hosszú ideig utazzunk és nem az, hogy „teleportáljunk” a városok között 1-2 óra alatt, mert a lelkünk akkor szintén nem ér utol minket. Ha merünk egyedül tölteni időt, önmagunkkal, akkor sok felismerésünk lehet és az utazás az egyik legjobb önfejlesztő módszer. A kis egyedüllétünkben is megtalálhatjuk önmagunk szépségét, hiszen mi tudna a legnagyobbat fejleszteni, mintha azzal az emberrel nézünk igazán szembe, akik mi magunk vagyunk. Ez egy haladó szint bevallom, nekem is kellet 3 év mire igazán rákaptam az ízére, de ajánlom.

A pihenési technikákat összefoglaltam egy Facebook live formájában az Újraindítók közössége Facebook csoportomban:

Csatlakozz a közösséghez itt: Csatlakozom!

Összefoglalva a pihenési technikákat. A fentiekben felsoroltam néhány tippet hogyan tudsz kikapcsolni a különböző fáradtságok esetén a leghatékonyan. Arra biztatlak, hogy figyeld meg önmagadat éppen melyik fáradtság jellemez téged: fizikai, mentális vagy lelki és ennek ismeretében válaszd meg a megfelelő eszközt önmagad kikapcsolásához. Sok sikert kívánok Neked hozzá! 😊

Gábor

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email