Szántai Gábor

Szántai Gábor

3 trükk, hogyan maradj nyugodt pánikhelyzetben is

Legyen szó bármilyen veszélyhelyzetről: valósról vagy véltről, általános stresszről vagy komoly pánikról, ezek mindig akkor jönnek létre, hogyha a fejünkbe bejutnak olyan gondolatok, hiedelmek, amik nem szolgálnak minket. Amik a fél-el(e)met keltik bennünk a szer-etet és a nyug-alom helyett.

“Mégis hogyan legyek nyugodt ilyen körülmények között?”

Ha feltetted magadnak ezt a kérdést az elmúlt időszakban, akkor jó szívvel ajánlom, hogy olvasd végig a blogposztot!

Legyen szó bármilyen veszélyhelyzetről: valósról vagy véltről, általános stresszről vagy komoly pánikról, ezek mindig akkor jönnek létre, hogyha a fejünkbe bejutnak olyan gondolatok, hiedelmek, amik nem szolgálnak minket. Amik a fél-el(e)met keltik bennünk a szer-etet és a nyug-alom helyett.

Még mielőtt részletesen belemennénk hogyan tudod a nyugalmat megőrizni – sőt valójában sokszor inkább megteremtésről van szó – azelőtt vegyük sorra, hogy pontosan miért tűnik el a nyugodt állapot. Az eszközök és praktikák előtt mindig a kiváltó okot ismerd meg! #motivációhelyettmegértés

Emlékszel még arra, amikor kisgyerek voltál és csak a pillanatban léteztél? Nem voltál frusztrált amiatt, hogy mi fog történni holnap és mi történt a múltban. Körülményektől függetlenül. Gondolom már te sem emlékszel rá… pedig képesek voltunk életünk első éveiben így létezni.

Az elménk működése

Az elménk egy kétoldalú eszköz, pont olyan, mint egy kés. Tudod arra használni, hogy felvágd a zöldségeket és egy finom zöldséglevest készíts a segítségével, ugyanakkor megsebesítheted magadat vele olyan mélyen, hogy egy életre nyoma marad. Az elménk alapvetően problémák megoldására van kitalálva, minket szolgál, gondolj csak bele abba, amikor egy elsőre megoldhatatlan szituációt a segítségével tudod megoldani. Ugyanakkor, ha éppen nincsen probléma, akkor vagy magának generál egyet a meglévő tapasztalataid alapján vagy a külső környezetből merít ihletet és ezeknek a visszatérő gondolatoknak, a hiedelmeidnek köszönhetően megnő a benned lévő feszültség, ami okozza a stresszt, a pánik érzést, illetve komolyabb esetben a pánik betegséget. Viszont fontos tudatosítani, hogy amikor stresszhelyzetben vagy, akkor valójában az elméd generálja magának a munkát, csak mindennek Te vagy az elszenvedője. Képzeld el az elméd, mint egy szorgos munkás, aki nem azt csinálja, amit kérsz, hanem azt, amit ő maga elképzelt és sajnos ebben a lelkes munkában képes mély sebeket is ejteni rajtad, amik akár egy életen át érezhetőek, láthatóak maradnak. Ugyanakkor…

A csata fenyegető volta nem mond semmit azoknak, akik békében élnek! /Mo Gawdat – Boldogságképlet/

Hogyan tudsz, akkor mégis békében élni „csata idején”

Erre három eszközt mutatok be neked, ami nekem már bevált és szeretettel ajánlom. őket: Az első, hogy tudatosítod azt, hogy milyen gondolatok vannak a fejedben. – Tudom, rengeteg van és nehéz megfogni őket, de képes vagy rá. – Maga a tudatosítás is egy elme munka, valójában ilyenkor feladatot adsz az elmédnek, ugyanannak az eszköznek, ami generálja a problémát a szabad idejében. Hogyan tudod mindezt megtenni? Az első, hogy fogj egy fehér lapot és írd ki magadból mindazt, ami a fejedben van. Írd ki magadból, hogy mitől félsz, mi félemlít meg? Mitől pánikolsz? Kinek a gondolatai vannak a fejedben? – elsőre hülyén hangozhat, de sokszor nem is a saját gondolataink mászkálnak a fejünkben, hanem másoké. Honnan jönnek a gondolataink, a hiedelmeink? A környezetünkből (barátok, családtagok, szeretteink), jó akaróinktól vagy a médiából. Ezt azért fontos tudatosítani magunkban, mert ha elfogadjuk, hogy nem a saját gondolatainkkal élünk, akkor akár el is engedhetjük őket, függetleníthetjük magunkat tőle, mert feleslegesen ragaszkodunk hozzájuk nincsen rájuk szükségünk. Ez az egyik út a nyugalmunk megteremtésére, hiszen a problémát jelentő gondolatok nem a fejünkben élnek tovább, hanem egy papíron, amit akár el is égethetünk ezzel is jelezve, hogy nincsen rájuk feltétlenül szükségünk. A másik előnye ennek a módszernek az, hogy a fejed kitisztul, hiszen ami bent volt a fejedben és kavargott, ezzel foglalva az értékes helyet az hirtelen eltűnt onnan és a fennmaradó űr maga a csend és nyugalom. Ajánlott ezt a gyakorlatot addig végezni, amíg teljesen kitisztul a fejed. Írd ki az újonnan feljövő gondolatokat is és élvezd a csendet a fejedben, akkor is, ha ez csak 1 másodpercig tart. Az már pont egyetlen másodperccel több, mint amit az elmúlt időszakban megéltél. Gyakorolj folyamatosan és értékeld, ha már egy századmásodperccel is többet voltál ebben az állapotban! A második általam használt technika a negatív energiák átalakítása pozitív energiává. Közhely, de minden energia, a feszültség is egy energia és ha felgyülemlett benned az energia dönthetsz úgy, hogy levezeted valamilyen úton módon. Az egyik leggyakoribb technika, amit szoktam alkalmazni az a sport például futás (természetesen hegyre fel, hogy legyen kihívás), a biciklizés, de találd meg a saját sportod, ami számodra a legalkalmasabb. A másik energiaátalakító technika az a kiabálás. Nem mással, nem magammal, hanem kimegyek egy hegy tetejére és a szembelévő hegy tetejéig kikiabálom magamat és mindezt teszem addig, ameddig a negatív energia dolgozik bennem. Ismered azt az érzést, hogy „legszívesebben ordítanék egyet!”? Most megteheted! Elsőre ez a technika „őrültnek” tűnhet és lehet egyedül nem is csinálod meg rögtön, megértelek. Hívd meg hát a legbizalmasabb barátodat és menjetek együtt. Az egyik legjobb baráti kapcsolat mélyítő technika amúgy ez, hiszen ilyenkor a legfájdalmasabb érzéseinket is kiadjuk magunkból, ami közelebb hozza a mély és őszinte barátságokat. Ha nincs ilyen barátod írj rám és menjünk ki együtt az erdőbe egy konzultáció keretében, én benne vagyok ilyen jelen-létbe hozó szórakozásokban.
  • A harmadik technika pedig, hogy helyezd magadat a MOST pillanatába azáltal, hogy odafigyelsz a lélegzeted vételére.  Csukd be a szemedet, vegyél három jó mély levegőt és figyeled a levegő áramlását. Próbáld ki most! Szem becsuk. [és csukott szemmel olvasd tovább a sorokat ;)] Nagy és mély levegővétel, figyeld meg ahogy az orrodon keresztül a hasadig áramlik a levegő, most pedig finoman engedd ki a levegőt a szádon keresztül. Ismételd meg a gyakorlatot újra és újra. Komolyan biztatlak, hogy ne csak olvasd a sorokat, hanem csináld is meg a gyakorlatot!

. [első kör]

. [második kör]

. [harmadik kör]

A lélek-zeteddel a lelkeddel kapcsolódsz az elméd helyett és megteremted a nyugodtságod alomját, vagyis a nyugalmadat, amibe kényelmesen belehelyezkedve ki-kapcsolódsz a környezetből és így tudsz nyugalomban élni veszély-helyzetben is. 

FONTOS! Ezzel nem tagadod a negatív állapotot és helyzetet, csupán egy másfajta reakciót teremtesz meg önmagadban. Veszélyhelyzetre, ha stresszel és befeszüléssel reagálsz, akkor az energiáid lefelé mozdulnak el, pontosan úgy, ahogy a vízben is, ha mereven fekszel lesüllyedsz, megfulladsz és időkérdése, de végül meghalsz (fogalmazhatnék finomabban is, de az őszinteséget a diplomatikusságnál fontosabbnak tartom és valójában tényleg ez történik csak észrevétlenül). Ugyanakkor, ha elengedett nyugalmi állapotban felfekszel a hullámokra, akkor nem csak fent maradsz, hanem az áramlatok – idő kérdése, de – valahová elsodornak, ami akár egy sokkal jobb hely is lehet, mint ahonnan jössz vagy amire vágysz.

Összefoglalva, mit tegyél, ha stresszes vagy, bepánikolsz akár a mindennapok során vagy a koronavírus okozta válsághelyzetben?

  • Tudatosítsd magadban, hogy mindez csupán az elméd kreálmánya. Megvan a hatalmad, hogy a belső békédbe visszatérj, amiben éveket töltöttél életed első éveiben.
  • Írd össze, hogy jelenleg milyen gondolatok foglalkoztatnak Téged a fenti módszer szerint. Tartsd észben, hogy a félelem csupán az elméd kreálmánya és az a gondolat, ami félelmet keltett benned valószínűleg nem is a saját gondolatod, hanem kívülről érkezett, tehát lehetőséged van elengedni azt.
  • A második egyszerű technika, hogy a negatív energiákat és gondolatokat átalakítod pozitívvá, ami téged szolgál. Ennek egyik eszköze például a sport vagy a kiabálás.
  • A harmadik bevált technika pedig, ha megfigyeled a lélegzetedet és a külső tényezők helyett önmagadra helyezed a figyelmedet. Belül csend van, kívül van csak zaj, te magad vagy az ajtó.
Továbbá: Készítettem egy nyugtató mély alvás meditációt az ágyban forgolódós éjszakákra: FONTOS! Hogy mindegyik technika haszontalan lehet, ha nem tudod pontosan, hogy mivel állsz szemben. Szóval, mielőtt belekezdesz a technikák alkalmazásába arra biztatlak, hogy ismerd meg önmagadat és a problémát pontosan! Ahogy ez már megvan célirányosan és főként hatásosan tudod alkalmazni a fenti technikákat! Kívánom neked, hogy légy egységben és nyugalomban önmagaddal és tartsd észben, hogy: „A csata fenyegető volta nem mond semmit azoknak, akik békében élnek!” Gábor
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email